Allt om springcyklar

När vi cyklar jobbar hjärnan, nervsystemet och musklerna tillsammans för att vi ska hålla balansen och komma framåt. Det är en avancerad koordination som involverar både motorik och sinnesintryck.

Man kan redan vid 2 års ålder börja träna cykling. Genom att använda en springcykel läggs nivån på rätt nivå automatiskt. Det är det som gör den typen av barncykel så bra som instegscykel - första cykel.

Springcykel är en barncykel utan trampor och stödhjul

Det som gör springcykeln så unik är att den saknar trampor och att man inte sätter stödhjul på den. Barnet tar sig fram genom att gå eller springa med benen. Om du bara låter barnet träna cykling på platt mark kommer den motoriska utvecklingen att begränsa farten på cykeln.

Farten reglerar barnet själv med fötterna båda för att gas och bromsa. På plan mark går det inte att komma upp i allt för höga hastigheter. Det är enkelt att bromsa genom att sätta ner fötterna mot marken.

Det finns några springcyklar som har handbroms. Då finns ett vanligt bromshandtag på styret med en bromsvajer som går till bromsklossar på bakhjulet.

Olika modeller av springcyklar

Det finns en hel uppsjö av olika modeller av springcyklar att köpa. Dels är det olika storlekar på ramen från 10-16 tum men sen finns också cyklar i olika material och olika färger/motiv.

För att göra det enklare för dig att hitta rätt har vi skapat några översiktskategorier.

  • Träcyklar
  • aluminiumcyklar
  • Springcykel med handbroms

 

Riskerna med stödhjul på barncyklar

Många föräldrar köper en förstacykel till sitt barn med stödhjul. Dessa stödhjul är dock att göra sitt barn en björntjänst. Hjulen motverkar inlärning av rätt balans på cykeln.

När man cyklar på rätt sätt gör man hela tiden små förflyttningar med överkroppen för att balansera upp cykeln. När det finns stödhjul på sidorna möjliggör de att barnet kan "fuska" med balansen.

När det sedan är dags att ta bort stödhjulen blir det lite som att börja träna balansen på nytt. Detta blir speciellt tydligt i kurvor där barnet tidigare i praktiken har kunnat luta sig åt fel håll.

Kärt barn har många namn och barncyklar likaså

Om du ska köpa en sån här springcykel kan det hända att den kallas för något annat i butiken. Andra vanligt förekommande termer är balanscykel eller gåcykel. De är alla namn på samma sak. Ett namn som kan låta som samma är sparkcykel, men det är en helt annan typ av barncykel.

Lämplig ålder för springcykel

Många föräldrar undrar vid vilken ålder som cykelträning är lämplig att börja med. Genom att börja med en springcykel kan man starta tidigare och faktiskt redan från 2-3 års ålder.

Många barn lär sig gå kring 1-års åldern men det tar minst ett till två år till innan stabiliteten är god nog för att prova nya färdsätt. De minsta cyklarna har en sadel som går att sänka ner till ca 30-31 cm över markhöjd.

Barnet måste med andra ord åtminstone vara så pass lång att hen kan sitta på cykelsadeln och nå ner till marken. Hela foten bör kunna ha markkontakt så om barnet bara når med tårna är det lite för tidigt för springcykeln eller så är den för hög. De storlekar som finns att köpa är 10-12 tum. Ska du köpa till en 2/3-åring rekommenderar vi att kolla på springcyklarna i 10 tum. För det större barnet (3-5 år) är det 12 tum som funkar bäst. Det finns några enstaka ännu större, men kring 4-5 år brukar många gå över till vanliga barncyklar med trampor.

Kort om balanssinnet och balansutveckling hos småbarn

Balanssinnet är kroppens sinne för att hålla reda på riktning, tyngdkraft och för att ha rätt kroppsställning. All typ av rörelse involverar balansorganen som består av flera delar.

Ett fint ord för balanssinnet är equilibrioception. Innerörat har båggångar fyllda med vätska. När vi rör på huvudet eller ändrar kroppsställning i förhållande till jorden under oss rör sig vätskan. Sinnesceller i örat känner då av rörelsen och riktningsförändringar som sedan tolkas av hjärnan, blixtsnabbt!

Hos en person med utvecklat och intakt balanssinne sker supersnabb kommunikation genom nervsystemet ut till kroppens muskler.

Synen är också en del av balanssinnet, något du kan testa enkelt genom att stå på ett ben och sen blunda. Genast blir det svårare att hålla balansen. Synen bidrar nämligen med viktig information för att små muskelrörelser ska balansera din kropp.

Ytterligare en del av kroppens signalering viktig för balans är muskeltonus. Om du lyfter på ett ben kommer motsatta ben att spänna sig för att bibehålla balans. Funkar inte denna motrörelse skulle du ramla direkt bara du tar ett steg.